"På jakt efter musik, mode och smak"

Om bloggen

Nöjesbloggen blandar gammalt och nytt, retro och vintage med vad som händer inom nöjesvärlden idag – musik, mode och regionens bar & krogliv. Liksom i Kvällsposten lanseras LISTAN, veckans tio bästa låtar och album. Givetvis strikt personlig.

Rena "Chicago" på Vesterbro - Mördardivor i nätstrumpor och strumpeband i årets syndigaste show

MusikPosted by Olle Berggren Sun, January 29, 2017 10:56:04

Rena "Chicago" på Vesterbro

- Mördardivor i nätstrumpor och strumpeband i årets syndigaste show

KÖPENHAMN Just nu är det syndigt, sexigt och fullständigt hämningslöst på Vesterbro.

Ännu en ny uppsättning av den klassiska musikalen Chicago på Det Ny Teater,

Den här versionen slår det mesta vad gäller skandinaviska tolkningar av succémusikalen och kan sammanfattas i två ord: Dansk dynamit.

Till grunden ligger en verklig historia från Chicago 1926.

Kusligt lik dagens verklighet då även vår tids gangsters, ibland, lyckas får sina 15 minuter i kändisvärlden.

"Chicago är en tuff stad, här gäller det att ha skottsäkra trosor" säger en av kvinnorna i föreställningen.

I musikalen Chicago handlar det om två kvnnoor - den attraktiva och sexiga dubbelmörderskan Velma Kelly och den sexigt utmanande Roxie Hart som mördat sin älskare efter ett påstått våldtäktsförsök.

Lite som Thelma och Louise - även om Velma och Roxie inte är helt överens.

En historia som gav feta rubriker i Chicagos lokalpress när det begav sig i mitten av 1920-talet och som också blev till en bok med samma titel skriven av den journalist som bevakade kvnnornas öden.

I kvinnofängelset konkurrerar Velma och Roxie om pressens gunst i hopp om att bli frisläppta. Men båda har också en ambitionen att bli kändisar och stjärnor i en tid av förbud, svartklubbar, gangstervälde och maffiabossar.

Det laglösa samhället är en kultur i sig med sina stjärnor och "It girls".

Musikalversionen hade Malmöpremiär redan 1976 och har efter det att Bob Fosse satt den definitiva mallen för showen på Broadway 1996, har den - vid sidan om Fantomen på Operan - blivit histoiriens mest älskade och publika musikal.

Och danskarna sparar inte på krutet när de tar sig an denna sexiga satir som också är en kommentar till vår samtid. Gräver man djup hittar man onekligen en del paralleller till såväl dagens Köpenhamn som Malmö.

Vad som åter gör att den danska uppsättningen sticker ut är att man vågar ta ut svängarna lite mer än vad som är vanligt i Sverige.

Det finns dans- och shownummer som vi förmodligen aldrig kommer att få se i Sverige.

Det är som vanligt konstnärligt hög klass på såväl sång som koreografi. Kvinnorna, om än etablerade på en danska teaterscenen, räds inte att visa upp sig i vågade poser iklädda nätstrumpor, strumpeband och transparenta toppar.

Den danska publiken jublade redan i första entrén med "All that jazz" och hela vägen fram till sista avdelningen med "Hot Honey Rag" då hela salongen stod upp och hurrade.

Detta är en tacksam och publik musikal som de flesta sett i någon form, inte minst filmversionen med bland andra Catherine Zeta-Jones från 2002.

Julie Steinecke som Velma Kelly och Maria Lucia som nattklubbsdansaren Roxie Hart är perfekta i sina roller. Båda är lika duktiga dansare som sångare. Helt klart West End-klass på hela ensemblen och lite kul att en av de kvinnliga frontfigurerna, June, ser ut som Lady Gaga, stylad som Madonna...

En annan favorit är Tomas Ambt Kofod som den skrupellösa advokaten Billy Flynn. Kofod är fantastisk i sin mimik och inte minst som sångare. Han har hittat den perfekta 20-talsrösten, blundar man är det lätt att tro att man lyssnar på en originalinspelning från 1926 (fast med bättre ljud!).

Olle Berggren









  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.